Denna vecka har projektet rörelse fortsatt med analog programmering som förenklat betyder att barnen utför instruktioner med kroppen. Till exempel att följa en redskapsbana genom att "balansera" "hoppa" "rulla på gräset" och "turas om att ge varandra instruktioner". När barnen upplever med kroppen blir det en annan typ av lärande än bara ord då vi använder lägesord och övar samspel genom att hjälpa varandra.
Vi gjorde även kopplingar till redskapsbanan genom att fästa pennor på Blue-Bot roboten som programmerades till att rita en bana som vi kunde följa.
Barnen ville sedan prova på att rita robotens rörelsemönster: - den åker runt, runt, runt, -framåt, -bakåt.
Vi vill tacka vår rektor Marie för den fina Salviablomman (som är en favorit hos insekter) och insektsböckerna som passar väldigt bra att söka fakta från nu när det finns så mycket spännande att utforska i naturen.
Trevlig helg!
önskar
Eken
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar