Så roligt att ni var så många som hade möjlighet att komma till Björkens vernissage i onsdags och ta del av barnens olika arbeten i projekten!
Här kommer ett litet virtuellt utklipp från vernissagen.
Här finns alla barn representerade utifrån vilket land och språk de
har kontakt med via sin vårdnadshavare. Alla bor de i Sverige och har kontakt
md det svenska språket så den gula tråden leder alla barn till Sverige och den
svenska flaggan. Den röda tråden leder barnen till det land som de har en
koppling till på olika sätt. Ovanför barnens bilder finns de flaggor som hör
till landen.
TECKEN SOM STÖD
Här på väggen hänger alla de teckenord som vi arbetat med under
läsåret. De ord vi använder oss mest av är de ord som används under barnens
vardag samt mat/frukt och djuren som vi forskat kring i våra projektarbeten.
QR KODER PÅ FILMER OCH BÖCKER
Varje film, bok eller sång vi arbetat
med kring bondgårdsdjuren Häst, Höns, Ko och Gris har vi tagit fram en QR kod
på och samlat på olika platser runt avdelningen. Vi vill att alla barn ska få
möjlighet att se och lyssna flera gånger ensamma eller tillsammans med andra
barn för att upprepa och reflektera så att kunskapen befästs hos dem. Barnen
har en lärplatta som de då använder för att lysa på koden.
FÖTTER
I början av läsåret var det många nya barn och pedagoger på Björken
som skulle lära känna varandra och få en VI-känsla. Vi arbetade med det på
flera olika sätt och här har alla barn valt en färg och tryckte eller ritat av
sin ena fot runt i en krans. I mitten har vi en jordglob med flaggor som
representerar att vi alla på Björken gör vårt avtryck både här hos oss och på
hela jorden.
KOMPISBÖCKERNA
Vi använder oss mycket av kompisböckerna vid våra
undervisningstillfällen. Här har barnen läst i boken ”Att känna sig ny” om hur
alla barnen tryckte händer på ett stort papper och skrev kompisar i mitten. Det
här ville barnen också göra så då skapade vi en handtavla tillsammans.
BARNKONVENTIONEN
En del av vårt uppdrag är att
pratat med barnen om barnkonventionen och artikel 2 alla
barn har lika värde och rättigheter, artikel
3 barnens bästa ska beaktas vid alla beslut som
rör barnet, artikel 6 alla barn har rätt till liv, överlevnad och utveckling, artikel 12 alla barn har rätt att få
uttrycka sin mening och få den respekterad i alla frågor som berör hen. Vi använder oss mycket av kompisböckerna som tar upp viktiga
saker kring barnkonventionen som bland annat att alla
har rätt till sitt eget namn och alla har rätt till egen
plats.
VÅR BONDGÅRD
Barnen har varit med och målat på det här långa spännpapperet för att
skapa en miljö till våra bondgårdsdjur. Här har vi letat fram djurens boende
ladugård, stall, hönshus och svinstia. Sen har alla barnen fått måla sitt eget
djur till de olika hagarna och vi har även satt upp mat som de olika djuren
äter. Här ovanför och på väggen mittemot kan ni se och läsa kring våra arbeten
med respektive djur. Här är det blandat med barnens egna arbeten och
dokumentationer och faktahäften kring varje djur.
HAGE
De lite äldre barnen har varit med och skapat en hage till djuren av
en trälåda som de diskuterade kring och sedan målade staket och gräs. Lite
senar målade de även in gräset i olika hagar. Barnen har sedan fått skapa djur
av lera och de har fått välja mellan de bondgårdsdjur vi arbetat med under
läsåret. Djuren har nu fått ta plats i hagarna.
KO AV ÅTERVUNNET MATERIAL
De lite äldre barnen har konstruerat
och skapat en ko av återvunnet material tillsammans. De har bl.a. använt sig av
mjölkkartong, hushållsrullar och en engångshandske.
BARNENS BONDGÅRD
Här vid bondgården har barnen möjlighet att leka med de gummidjur som
vi arbetat med under våra projektarbeten under sin fria lek. Ovanför hänger det en lekkarta man kan få stöd i vad man
kan leka kring bondgården och dess djur. Iblanda kan man behöva lite stöd i
leken och då kan bilder ge ny inspiration till leken.
INSPIRATION OCH FAKTABILDER
Här har vi samlat lite bilder på
ny fakta som barnen fått till sig kring Gris och Ko. Barnen kan befästa sin nya
kunskap genom att titta på bilderna själva eller samtal med andra barn kring
bilderna.
SAGOR OCH SÅNGER I PROJEKTET
Vi har använt oss av sagor och
sånger som vi dramatiserat tillsammans med barnen eller bytt text så att det
passar det tema vi just då arbetat med. Här får barnen möta de nya begreppen
som de har fått till sig genom projektet i för dem ett välkänt sammanhang.
BLUE-BOT OMPROGRAMERAD TILL GRIS
Barnen har fått programmerar med
golvroboten Blue-Bot som har klätt ut sig till gris. Barnen har även skapat en
egen programmeringskarta som Blue-Botsgrisen kan ”böka” sig fram genom barnens
kommandon.
Innan vi tar helg vill vi bara påminna er om att ni gärna får smörja in era barn med SPF, solkräm nu när solen tar mycket ☀️
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar