Vi har fortsatt vårt arbete med "Barns relation till vär(l)den". I en av temagrupperna har man skapat naturkonst genom att man ritat av ett av barnen på ett stort papper och sedan har man diskuterat tillsammans om hur man ska limma dit naturmaterialet som en pedagog tagit med från skogen.
Vad passar bra till att skapa hår med? Några torkade blomklasar tyckte barnen skulle passa bra. Rönnbär är röda så de passar bra till munnen och någon ville använda ett blad till ögon medan någon annan ville ha rönnbär. Många samtal fram och tillbaka och sen kom man fram till att man kunde ha ett öga av varje. Det här blev en bra samarbetsövning för barnen där man kan diskutera men även kompromissa.
När vi inte har skogen så nära oss är det bra att ha en pedagog som plockar med sig skogens material till oss!
Vi har nu äntligen blivit klara med våra samlingsplatser. Här har barnen fått titta på en satellitbild av vår jord. Vi har samtalat om vilka färger vi ser, att det är här på jorden som vi alla bor och sedan har barnen fått måla sin "prick" genom att först klicka ut färger på en rund cirkel, lägga cirkeln i en plastpåse och sedan trycka ut färgen. Som fingerfärg fast utan att bli kladdig om fingrarna vilket vissa barn kan tycka är lite otäckt.
Vi vill till sist påminna er om vårt Öppethus nu på måndag den 17/10. Ni är alla välkomna att stanna en stund när ni hämtar era barn. Tiden är mellan 15:00-16:45. Det arbete vi hunnit göra under början av terminen sitter uppe och ni kan även se en liten film på vår TV skärm på vad era barn gör under dagen här hos oss. Både planerade aktiviteter men även under den tid som de leker "fritt" med vad de just då är intresserade av. Om ni är lediga den här dagen är ni ändå välkomna att komma förbi och titta in på eftermiddagen.




.jpg)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar