Hej!
Då vi fortfarande har introduktion för 3 barn den här veckan och så kommer det 2 pojkar till nästa vecka så är vi ute mycket för att det ska bli en lugn och trygg start för de nya barnen.
På samlingarna innan maten så sjunger vi tillsammans och har även introducerat de nya barnen vår mat sång då klappar vi också varannan gång i händerna och varannan på knäna och sjunger: Nu så kommer maten, bom chicka bom chicka bom bom bom, det ligger upp på faten, bom chicka bom bom bom, jag undrar vad vi får för nåt, det blir nog säkert jättegott, (namnet på pedagogen som dukat fram maten) säg nu vad vi får för gott!
Vi introducerat 2 lekar för de nya barnen som har börjat hos oss på Björken. Den ena är "Karo" där ett barn lägger sig på golvet och blundar medan en pedagog ger något annat barn som är med i samlingen hundbenet. Sedan tar barnen händerna bakom ryggen och säger tillsammans "alla händer bakom ryggen nu får Karo vakna". Då ska barnet som blundat gå fram till ett barn i taget och säga "Voff" ända tills hundbenet hittats och så får det barnet om det vill lägga sig på golvet och blunda.
Den andra leken heter "Kimslek" då plockar en pedagog fram olika saker från leklådorna och går igenom vilka saker det är så att alla barnen vet vad det är för saker. Sedan tar pedagogen ett täcke och lägger över sakerna och ber ett barn att blunda och pedagogen plockar då bort antingen en sak eller flera saker och så får barnet berätta om det kommer ihåg vilka saker som saknas.
Nu önskar vi er alla en riktigt Trevlig Helg!
Ewa, Marika, Maria, Gina.

Inga kommentarer:
Skicka en kommentar