Även denna vecka har barnen utforskat lutande plan i olika spontana situationer. Vi har lyssnat till barnens lek och tagit reda på vad som intresserar dem, vilka strategier de använder och vilka erfarenheter de har. Undersökandet fortsätter med att barn och pedagoger utvecklar utforskandet tillsammans och de spontana situationerna leder vidare till ett fördjupat undersökande kring friktion och lutning genom att:
- förändra lutningen på planet och studera vad som sker med föremålen.
- hur ytan på det lutande planet och ytan på det föremål som glider eller rullar påverkar hastighet
- jämförelser mellan olika föremål som storlek, underlag och att det kan ha betydelse för hastighet om föremålet glider eller rullar.
- formulera och prova egna och andras hypoteser
Vilken bil åker åker längst och vilken bil är snabbast?
- bilen åker jättefort, - den åker långt, -den röda åkte längst.
Vad händer om vi höjer eller sänker det lutande planet?
Barnen upptäcker då att hastigheten och sträckan förändras vilket vi undersöker tillsammans.
Nästa vecka planerar vi att gå på upplevelsepromenad och studera påskpynt som vi sedan återkopplar genom att arbeta med skapande, sång och rörelselekar.
Vi önskar alla en härlig helg!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar