Förra veckans undervisning då vi undersökte lutande plan och fördjupade oss i boken om "Mulle Meck" och maskiner" gjorde att vi ville fortsätta undersökandet genom att gå på upplevelsepromenad. Och under promenaden gjorde barnen kopplingar till bokens fordon och dess rörelser. Några av barnens reflektioner var att: -spårvagnen åker på bron, det är trådar den åker med, -bussen har inte trådar, - titta en lyftkran, vilken stor,- den rör sig inte. Barnen uppmärksammade även vattnets rörelser och vi samtalade om att vattnet -åker fort,
-virvlar och att det är strömt. Då barnen upptäckte nerförsbacken nedanför bron sade barnen - åka fort - det går fort om man springer, när de såg nerförsbacken. Vi provade känslan av att åka fort nerför backen flera gånger.
På gården fortsätter sedan utforskandet med fysisk rörelse när barnen springer upp och nerför lutningar. Barnen provar även på att rulla nerför sluttningar vilket går lätt, men går det att rulla uppför backen? detta visade sig vara mycket svårare. Utforskandet fortsatte sedan genom att cykla och åka med bilar under dagen.
Vi har även uppmärksammat världsdagen för Downs syndrom den 21/3 genom att "Rocka socka" vilket innebär att vi hyllar olikheter och att olikheter inte betyder olika värde utan att alla är lika mycket värda. Under "Rocka Socka" dagen har barnen skapat sockor med olika färger och mönster och samtalat om värdegrundsfrågor. Vi har även passat på att öva på grundläggande matematik och logiskt tänkande genom att sortera och organisera sockor. De som ville bytte strumpor med varandra och genom att lägga alla strumporna i en hög på golvet övade sig barnen på att para ihop och hitta rätt ägare till strumporna. I undervisningssituationen lyftes även tankar kring olika livsfrågor som känslor, kamratskap och lika värde.
Här nedan kommer även en länk till "Rocka Socka" låten som barnen dansade och sjöng till.
Vi önskar er en fin helg!
Eken
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar