Den här veckan har vi startat upp den sista introduktionen och det är två pojkar på 2 och 3 år som vi hälsar välkomna till oss på Björken. När den är klar är äntligen alla 21 barn på plats och vi kan fortsätta vårt arbete med att låta barnen lära känna varandra och bli trygga med varandra så alla får känna sig som en del i vår grupp,
Eftersom vi har haft många introduktioner under många veckor har vi varit mycket ute på gården och där får barnen leka tillsammans med även de andra avdelningar. Här byggde barn från Björken och Linden en vulkan tillsammans på det lilla bordet i sandlådan. När de inte längre kunde få vulkanen högre med sand så började de bygga på med sandleksaker på höjden och dekorerade den för att den skulle bli fin. Det här arbetade barnen med under hela förmiddagen genom att hjälpas åt, samtala och planera.
Några av de lite yngre barnen tyckte det var intressant att leta myror som vandrade på Rönnträdets stam utanför Björkens ingång. Först var det svårt att se myrorna men när de väl börjar titta så hittade de fler och fler.
När några av barnen tittade uppåt så såg de att trädet hade ett sår, en spricka i stammen. Undrar vad som hänt? Har trädet ont nu? Kan ett träd känna att det gör ont? Vad finns inuti trädet?
Många frågor som kommer upp och som man kan samtala kring.
Vi vill även passa på att påminna er om att ni är välkomna in när ni hämtar era barn på förskolan. Om vi är ute på gården så ta gärna för vana att gå in en sväng och kika på era barns hyllor innan ni går hem. Där kan det ligga teckningar eller andra alster som barnen tycker är viktigt att de kommer med hem eller kläder som behöver tvättas efter lek och mat. Det kan även vara saker som barnen vill visa er inne på avdelningen.
Hälsningar från pedagogerna på Björken



.jpg)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar