Denna vecka har vi arbetat vidare med att skapa förståelse kring hur acceleration skapas genom att tillföra kraft till ett föremål. Utifrån citatet "Lära genom att göra" ville vi stödja barnens nyfikenhet och intresse för naturvetenskap genom olika experiment med luft och ballonger.
Vi började med att fästa en uppblåst oknuten ballong med häftmassa på en leksaksbil och ett leksakståg för att studera vad som händer då luften släpps ur ballongen.Luften pyste ut väldigt långsamt ur ballongen som vi fäste i munstycket och bilen rörde sig ytterst lite. Vi provade istället att fästa ballongen med tejp på mittdelen och luften släpptes ut fort den här gången och bilen accelererade. Barnen var mycket fascinerade och ville upprepa experimentet flera gånger.Projektet bidrog till intressanta samtal där vi övade oss i att sätta naturvetenskapliga begrepp som acceleration, sträcka, längd, volym och hastighet i ett sammanhang.
Nästa experiment var att undersöka hur vi kan skapa acceleration genom att fästa en oknuten ballong med tejp på ett sugrör som vi sedan trädde en lång tråd genom. Barnen väntade med spänning på vad som kommer att hända då vi släpper ballongen och de ställde hypotesen: - den åker iväg! vilket den också gjorde i ännu högre fart än med föremålen som var tyngre. Genom att föra en dialog och reflektera under projektet kommer barnen fram till slutsatser som:- den stannar när luften tar slut, - man måste blåsa ny luft, - mycket luft. Genom att föra dessa resonemang tillägnar sig barnen kunskaper och erfarenheter som de har nytta av i sitt framtida kunskapssökande.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar