Vi berättade i förra veckans blogg om att barnen ville leka tåg och hur vi skapade ett tåg av en hylla. Leken fortsatte även den här veckan och utvecklades till att variera färdsättet genom att använda tåget som bil, flygplan och båt som de färdades i. Det uppstod många spännande samtal och lärande i leken och barnen övade sig i turtagning och samspel. Detta stämmer väl överens med det sociokulturella perspektivet där barnen lär av varandra och sin omgivning vilket även förskolans läroplan bygger på.
Att skapa begrepp, sammanhang och förståelse för sin omvärld är också ett mål som är kopplat till Förskolans läroplan. Vi arbetar med detta mål genom att skapa möjligheter för barnen att återkoppla och reflektera med ett varierat innehåll i undervisningen.
Barnen uttrycker ofta att de vill arbeta med konstnärligt skapande genom att rita och måla. Vi ville utveckla intresset genom att ta in ett staffli på avdelningen. Våra bilder från Centralstationen visades samtidigt på väggen. Vi såg att barnen inspirerades och var mycket fokuserade både på sitt eget skapande och sina kompisars skapande. Konstverken blev även tydligare då de upplevdes i ögonhöjd och barnen ställde frågor, reflekterade och berättade om sitt skapande när de cirkulerade mellan konstverken.
- där är tågen! säger barnen och vi studerar utseendet och färgerna. Barnen väljer sedan ut färgerna de vill måla med.
- blå färg, det är det snabba tåget.
- så här snabbt åker tåget
- jag målar också blå färg.
- lite röd.
- vit också.
-mamma, pappa åker tåg.
I filmerna vi såg upptäckte barnen att det finns tåg med skorsten som det kommer rök ur och att de ofta är - svarta, vi lärde oss att det heter ånglok vilket vi studerar lite närmare nästa vecka.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar