Från att ha studerat olika typer av tåg, dess konstruktion, utseende, rörelsemönster och många olika egenskaper har vi fördjupat oss i känslan av att själva färdas med tåg. För att barnen skulle uppnå den känslan skapade vi ett tåg av en bokhylla som placerades framför väggen, där en film med tåg visades. Med denna undervisningssituation ville vi gå vidare med barnens nyfikenhetsfråga om att de ville leka tåg och stödja barnens inlevelseförmåga, fantasi och lek. I leken som är en viktig del i lärandet är pedagogerna delaktiga, stödjer, utmanar och bekräftar barnens lek. Leksituationen ledde sedan vidare till att barnen hämtade flera passagerare i form av dockor och mjukisdjur som fick åka med. Barnen packade även ryggsäckar med mat och klädde sig i utklädningskläder inför tågresan. Det var roligt att se hur delaktiga alla barnen var och hur de kommunicerade med varandra.
Genom att klicka på länken nedan kan ni ta del av vår tågresa.
Barnen har även sjungit med och dansat till en video med "Tågsången" som också projicerades upp på väggen. Videon visade många spännande vyer och olika konstruktioner som tåg tar sig fram på. Klicka gärna på länken här nedan för att skapa en gemensam upplevelse och återkoppling tillsammans.
Projektet inspirerade även till andra lekar under dagen. På bilden nedan ser man ett exempel på bygg och konstruktionslek - jag har byggt ett tåg.

Vi önskar alla en härlig helg!
Ariana, Lena, Vivi
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar