Förra veckans studier av vattnets rörelser väckte nyfikenhet och vilja att lära mer om hur rörelser i vatten skapas. Vi tillförde olika utforskande material till undervisningen för att leda projektet vidare så att barnen får möjlighet att undersöka, reflektera och pröva olika strategier om hur rörelse skapas.
Genom att blåsa luft genom en vattenslang skapades stora bubblor och vattenstrålar. Vi reflekterar över likheten med en fontän där lufttrycket pressar vattnet uppåt.
Vi ville även pröva vad som händer då vi skapar bubblor genom att blåsa luft i vattnet med sugrör och barnen konstaterar att det blir många små bubblor i jämförelse med vattenslangen. Det är även en utmaning för barnen att komma underfund med hur de ska blåsa för att skapa rörelse i vattnet och det blir även lite spännande och roligt då vattnet kommer in i munnen genom att dra in luften istället för att blåsa. Och undersökandet stödjer även den språkliga utvecklingen på ett lekfullt sätt då barnen övar sig i att använda munmotoriska rörelser.
Vi prövade även att skapa lufttryck med en vattenpump som pressar vattnet uppåt vilket skapar en förförståelse för hur en fontän fungerar. Genom att söka kunskap och föra naturvetenskapliga diskussioner, ställa hypoteser och frågor som Hur? Varför tror du det? Vad händer om? ökar även barnens nyfikenhet till att lära, se samband och skapa en förståelse för sin omvärld. Och då vi bekräftar och synliggör barnens iakttagelser och reflektioner ser vi även att ett samspel utvecklas mellan barn/pedagoger och barn/barn där allas lika värde och talutrymme står i centrum.
Vi har även varit på promenad runt Strömmen och återkopplat genom att samtala om våra tidigare upplevelser i projektet. Barnen upptäckte även att fontänen inte fanns kvar och vi pratade om att den kanske behöver vila ett tag men att vi kan fortsätta att studera fontänen i den pedagogiska dokumentationen. Nästa vecka fortsätter projektet med nya sätt att skapa rörelse som vi berättar om i nästa veckas blogg.
Nu önskar vi alla en trevlig helg.
Hälsningar Ariana, Lena, Vivi
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar